събота, 31 май 2014 г.

Тръвен - Цветен - Бухнали рози през май

  Тръвен наричали някога прадедите ни месец май. Тогава свежа трева избуявала и покривала с плътен мек килим поляните. Слънцето леко галело и нежните тревици стремглаво се устремявали да го докоснат. Не можели да го достигнат, но дали името си на месеца, в който зеленият цвят придобивал плътност и обвивал земята с ярко наметало.



    Цветен наричали някога прадедите ни месец май. Тогава на зеления фон грейвали безброй цветови съчетания. Цветни острови изниквали сред буйната трева. Дърветата обличали нова премяна, изпъстрена с цветовете на растящите плодове. Храсти преливали от цвят и ухание. Тревно, цветно, слънчево било времето през месеците април, май, юни и имената им се преплитали, а обещаващото пролетното затопляне понякога наричали летник.



    Притихнал в очакване позната ръка да отвори портата, дворът на селската ни вила разказва цветната приказка на пролетните месеци. Обзети от несломимо очакване да се потопим във вълшебния му тръвен и цветен свят сме и ние. Налага се да потърпим. Отбила се за кратко, сестра ми ни изпрати за утеха набързо направени снимки.


    Розовият храст ме омагьоса. Запечатани в снимката, цветовете му сякаш преливат от екрана и се разпиляват в стаята.  Дори усещам аромата. Май е месецът на розовите водопади.

    Отдавна са забравени старите имена на май. Дори в полския език, пазещ някогашните названия на месеците. Но пък вечните майски рози са преобразени в тези сладки бухнали рози.



    В полската кухня една от най-обичаните рецепти е за бухтите, наричани "фаворки". В основни линии продуктите са същите като за нашите бухти. Основната разлика е, че в Полша задължително се приготвят със заквасена сметана и вместо познатите ни кръгчета, от тестото се оформят промушени през средата правоъгълници. От същото тесто се приготвят и празничните

КАРНАВАЛНИ РОЗИ




          300 гр. брашно
          2 яйца
          2 жълтъка
          20 гр. масло
          20 гр. пудра захар
          40 гр. сметана
          1 суп. лъжица алкохол
          1 пакетче ванилова захар
          щипка сол
          олио

          пудра захар за поръсване
          плодове от сладко

    В купа смесваме пресятото брашно, пудрата захар, ваниловата захар и солта. Прибавяме яйцата, жълтъците, мекото масло, сметаната и алкохола (аз използвах водка). Замесваме тесто, което трябва да стане меко и гъвкаво. Увиваме го в найлонов плик и го поставяме в хладилника за около 30 минути.
    Разточваме тънка кора, която заради значителната еластичност трябва да оставим минута-две да се свие свободно. Изрязваме три размера кръгчета, на които правим малки разрези, за да се оформят листенцата на розите. Подреждаме за бухтичка по три кръгчета едно върху друго, като разминаваме разрезите им. Притискаме ги в средата, за да слепнат.



    Загряваме в дълбок тиган олиото за пържене. Пускаме в него фигурките с най-малкото кръгче надолу и после обръщаме. Изпържените бухтички прехвърляме върху кухненска хартия, за да се отцеди излишната мазнина. Подреждаме в чиния, поръсваме с пудра захар и поставяме в средата сладко по избор. Аз избрах черешки.
 


Не седяхме под розовия храст на двора.
Но пък имахме пълна купа със сладки бухнали рози на масата.



    За тези бухти, наричани в Полша "карнавални рози", научих съвсем скоро. За приготвянето им следвах инструкциите тук.



Но от много години обичам тези бухти, наричани в Пиринския край "кукурини"!




    Основната кулинарна книга, която майка ми ползва, е "Съвременна домашна кухня" на Пенка Чолчева. По чудесните рецепти от тук на много ястия с удоволствие сме се наслаждавали. Но когато като дете я разглеждах, най-много ми харесваше снимката с тези пържени розички. Още повече ги харесвах, когато бухтичките се появяваха на закуска.



Полските "карнавални рози" бяха изключително вкусни.
Както и българските "кукурини".




    Ще се видим пак ...







10 коментара:

  1. Още,докато подготвяше публикацията по снимката разбрах,че това са кукурините.И аз като я разлиствах като дете,тези кукурини най-силно ми се запечатаха като название.Само ще те коригирам,че книгата се казва Съвременна домашна кухня :) .Много прецизно си ги оформила,Албенче,като истински рози!Уловили сте духа на пролетта с тази цветна палитра в началото на публикацията.Жалко само,че дъжда съсипа розите,а вятъра им събори листенцата.Така красиво бяха нацъфтели и моите.
    Пожелавам ти много запомнящи се летни дни!

    ОтговорИзтриване
  2. Явно сме били на еднаква вълна още от деца, Роси :) Много са вкусни тези бухтички с форми на розички :)
    И веднага отивам да поправя грешката, благодаря ти :) Слънчеви поздрави! Успешна седмица!

    ОтговорИзтриване
  3. Бениииии, хайде бързай към това райско кътче, че дъждовете ще съсипят всичко и няма да можеш да му се насладиш! А бухналите ти рози са невероятни и със сигурност компенсират маааааалко от девствената красота на дворчето ви!
    А колкото до книгата - и ние я имаме и наистина в онези години беше като библията за кулинарите (тя и сега ми е пръв помощник)!
    Поздрави и прегръдки и слънчева седмица, миличка!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ако знаеш, Руми, как ми се иска да съм там, но .... много сгъстена стана напоследък програмата ... Но се утешавам със снимките, пък и търпението си тренирам :)
      А книгата е много добър помощник винаги, толкова рецепти от нея сме опитвали ...
      Благодаря за пожеланията и прекрасна седмица и за теб! Поздрави!

      Изтриване
  4. Тази ваша роза е истинска магьосница.....И мен ме омагьоса :))) Красиво Ви е местенцето за релакс,а за тази книжка мога само да ти завиждам(:)благородно)!
    Бени,не съм правила до сега тези кукуринчета,но ще се поправя,за което ти ще си виновница:))))))
    Чудесни снимки и тестени розички!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Миленка! И да ти кажа, с удоволствие приемам такава вина :) Като ги направиш, съм сигурна, че бързо ще ги хапнете :)
      Поздрави и слънчеви дни!

      Изтриване
  5. Чудни са розичките ти, Албена - аз бог знае как съм ги пропуснала - нямам никакъв визуален спомен за тях от въпросната книга, но пък затова сега щедро ще се почерпя с поне две !! И си признавам, че очите ми останаха и в съдинките ти - обожавам такива :)
    Усмихната петъчна вечер ти желая!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Заповядай, Мина, надявам се да ти харесат :) А за съдинките, да, забелязала съм колко много ги използваш при сервирането в снимките :) И аз съм като теб :) И имам една идея, но за нея по-късно ...
      Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  6. Колко красиво и вкусно и уханно е тук!
    Прекрасни рози!
    Беше ми много приятно гостуването в тази ухаеща градина и с тези красиви бухтички!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Надявам се, че си се почерпила, Бети :) Обичам розите и техните превъплащения, дори и като бухтички :)
      И е прекрасно, че уханието им може да се съхрани през цялата година!
      Благодаря, че гостува в нашия двор!
      Поздрави и пожелания за хубава и уханна вечер!

      Изтриване

Вашият коментар ...